Vilka resultat har jag uppnått på ett år?

15:e augusti 2013 var den dagen då den här resan tog sin början på allvar.
Styrketräning började jag med redan som 19-åring men då enbart för att se lite "fit" ut och absolut inte för att bli större eller starkare. Sedan dess har gymmet alltid hängt med på ett hörn.
 
Men jag har aldrig tränat som nu.
Med bänkpress, marklyft och knäböj som grund i träningen, med fokus på teknik i baslyften och att förstå att det handlar om att hela tiden bli bättre och att lyfta tyngre.
Progression helt enkelt. 
 
Jag tänkte därför dela med mig av vad jag åstadkommit på ett år!
(Självklart med hjälp av Björn från Q&A)
 
Vi börjar med knäböj.
 
Augusti 2013 --> Augusti 2014
1RM 60kg --> 110 kg - ökning 50kg!!!
5RM 50kg --> 75kg - ökning 25kg ( Har varit uppe på 82,5kg som max)
 
Utöver att jag lyfter tyngre har tekniken förbättrats extremt mycket och jag går dessutom mycket djupare.
 
Next up - Marklyft!
 
Augusti 2013 --> Augusti 2014
1RM 80 kg --> 130kg - ökning 50kg!!!
5RM 70kg --> 95kg - ökning 25kg
 
Och såklart Bänkpress.
 
Augusti 2013 --> Augusti 2014
 
1RM 45kg --> 75kg - ökning 30kg
5RM 40kg --> 60kg - ökning 20kg
 
Här en video på mig när jag bänkar 30 kg vs 55 kg. Haha, lilla tjejen!
 
 
 
Det kan var kul att titta tillbaka ibland och faktiskt se hur långt man har nått. Speciellt de dagarna då träningen går segt och man känner sig som världens svagaste. Haha.
 
Önskar att jag hade tagit mina mått också då före-och-efterbilderna inte blev så bra tyvärr.
Dock så har nog lite hänt med kroppen. ;)
 
 
 
 
Glöm inte att följa oss på instagram @qagirls!
och hashtagga
#tjejersomlyfterochärawesome
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: